Followers

>

Monday, November 2, 2015

Pengalaman Memberi Makan Pada Gelandangan

=======================================
Pengalaman Memberi Makan Pada Gelandangan 
=======================================

Dalam sedar tak sedar sudah hampir 4 tahun juga saya bersama Reach Out - Malaysia atau lebih? Walaupun dari jauh. Saya tetap anggap saya one of The Frontline.
Rindu. Rindu untuk pick up food di Hotel. Ambil air Spritzer di office Pete. dan edarkan di jalan. Makanan dan air ini sebagai 'PENGANTARA'
Pengantara? Ya. Pengantara apa?
Pengantara agar saya buka mata, kalau rasa susah. Ramai lagi orang susah di luar sana. Ramai lagi yang kurang bernasib baik dari saya (jika saya rasa kesempitan jiwa, wang atau sebagainya)
Pengantara bahawa saya dapat selami jiwa2 mereka yang bergelandangan. Kenapa? Kenapa mereka pilih hidup di jalanan? Bukan hanya beri makan dan air. Terus jalan. NO. Luangkan sedikit masa. Dengar. Dengari mereka. Mereka hanya ingin didengari. Jika ada yang ingin berkongsi. Tapi. Tapi. Tapi. Selama 4 tahun saya dengar masalah mereka. Boleh dengar TAPI JANGAN PERCAYA 100%. Dengar-nilai-ambil iktibar-jika boleh tolong kita tolong. (bab ni nanti saya boleh cerita panjang kemudian hari)
Pengantara menjalinkan silaturrahim dan hulurkan tangan untuk bawa mereka keluar dari zon yang mereka anggap 'comfort zone'. Duduk di jalan tiada bayar sewa, ada orang beri makan, diberi rawatan percuma, dsb.
Setakat ini saja perkongsian pendek saya untuk kali ini.
pic kredit SafwanAsyad Kobo


No comments: